W ubiegłym roku podczas SOUNDS LIKE POLAND międzynarodowi eksperci dyskutowali o najważniejszych tendencjach i zmianach w world music. Tym razem spróbują odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, by uczynić muzykę etniczną częścią kultury popularnej. Będą się także zastanawiać, jak radzi sobie folk w świecie tradycyjnych i nowych mediów. W debatach weźmie udział 16 profesjonalistów z 10 krajów: Czech, Wielkiej Brytanii, Francji, Danii, Niemiec, Węgier, Belgii, Malezji, Holandii oraz Norwegii. Będą wśród nich szefowie i współtwórcy najważniejszych europejskich festiwali muzycznych, dziennikarze, menedżerowie oraz promotorzy world music.
Podobnie jak w ubiegłym roku zaplanowano dwa panele. Nowością będą przeznaczone dla menedżerów, wydawców i artystów speed meeting, czyli krótkie konsultacje z międzynarodowymi ekspertami, a także warsztaty „Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych”. Poprowadzi je Gerald Seligman, od 30 lat pracujący w przemyśle muzycznym, zarówno przy popularnych jak i niezależnych wydarzeniach i festiwalach. Jest dyrektorem programu National Recording Preservation Foundation Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych, do listopada 2009 roku był głównym dyrektorem targów WOMEX.
Zgłoszenia chętnych do udziału w panelach, warsztatach oraz speed meeting przyjmowane są pod adresem: soundslikepoland@festival.warszawa.pl (formularz zgłoszeniowy dostęny jest na stronie www.festival.warszawa.pl w zakładce Sounds Like Poland). Ilość miejsc ograniczona. Wszystkie spotkania eksperckie odbędą się w Muzeum Historii Żydów Polskich, przy ul. Anielewicza 6.
Wzorem ubiegłego roku podczas SOUNDS LIKE POLAND posłuchać można będzie najciekawszych polskich zespołów folkowych. Na festiwalowej scenie przed PKiN wystąpią: polsko-ukraiński kwartet Dagadana, zespół Mosaic łączący polską muzykę dawną i tradycyjną z orientalnymi brzmieniami. Zagra rodzinna Kapela Maliszów, której specjalnością są melodie z Karpat oraz grupa
Chłopcy Kontra Basia nominowana w tym roku do Fryderyka w kategorii Odkrycie Roku. Będzie okazja posłuchać zespołu Sutari, który gra na instrumentach tradycyjnych, ale także na przedmiotach codziennego użytku jak tarka kuchenna, mikser czy klucze. Wystąpi Hańba – mieszanka punka i kapeli podwórkowej, a także Studium Instrumentów Etnicznych, którego koncerty przypominają szamańskie misteria.
Koncerty odbędą się od godz. 19 do 22.30; są otwarte i bezpłatne dla publiczności.
Organizatorem wydarzenia jest Stołeczna Estrada, we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Partnerem konferencji jest Muzeum Historii Żydów Polskich.
SOUNDS LIKE POLAND – PROGRAM
25 WRZEŚNIA (CZWARTEK) Muzeum Historii Żydów Polskich
godz. 11.00
Jak uczynić muzykę etniczną częścią kultury popularnej?
Panel prowadzi Malcolm Haynes (Glastonbury, Wielka Brytania)
godz. 12.30
Muzyka świata w tradycyjnych i nowych mediach.
Panel prowadzi Lopa Kothari (BBC3, Wielka Brytania)
godz. 15.00
Spotkania speed meeting
25 WRZEŚNIA (CZWARTEK) Namiot festiwalowy przed PKiN
godz. 19 – 22.30
Koncerty zespołów:
Dagadana
Mosaic
Kapela Maliszów
Chłopcy Kontra Basia
Sutari
Hańba
Studium Instrumentów Etnicznych
26 WRZEŚNIA (PIĄTEK) Muzeum Historii Żydów Polskich
godz. 11.00
Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych?
Warsztaty prowadzi Gerald Seligman
SOUNDS LIKE POLAND – ARTYŚCI POLSCY
Chłopcy Kontra Basia
Minimalistyczny skład, który za punkt wyjścia obiera sobie polską twórczość tradycyjną. Autorskie teksty wokalistki zespołu, Barbary Derlak, powstają w oparciu o archiwalne nagrania oraz zapiski etnografów, tak aby oddawały stylistykę baśni, gawędy czy przyśpiewki. Ich pierwsza płyta „Oj tak!” miała premierę 18 października 2013 r. Za debiutancki album zespół otrzymał nominację do Fryderyka w kategorii Odkrycie roku. W marcu 2012 r. utwór „Jerzy” zwyciężył w szóstej edycji Battle of the Bands – konkursu organizowanego przez World Music Network, a na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur zespół odbierze nagrodę za najlepszą płytę od Wirtualnych Gęśli.
Dagadana
Polsko-ukraiński kwartet łączący różne style muzyczne. Swobodnie wplata w kompozycje muzykę źródeł z obu krajów oraz jazz i elektronikę. Ma na swoim koncie EPK-ę „Wygadana” oraz albumy: „Maleńka” (Fryderyk 2011 w kategorii Album Roku Folk / Muzyka Świata); „Dlaczego nie” (nominacja do Fryderyka 2012 w kategorii Album Roku Folk / Muzyka Świata); „List do Ciebie” (2014) w całości poświęcony poezji Janusza Różewicza. Muzycy pracują nad nowym materiałem, który częściowo powstawał w Pekinie razem z mongolsko – chińskim zespołem North Lab Mongolian Experimental Music.
Hańba
Męski kwartet, który tak opisuje swoją muzykę: Wyobraźmy sobie, że punk rock nie powstaje na wyspach brytyjskich w latach siedemdziesiątych, lecz w międzywojennej Polsce, jako wyraz buntu przeciwko autorytarnym rządom sanacji.
Uzbrojeni w instrumentarium kapeli podwórkowej, m.in. banjo, akordeon, tubę i grzebień, grają energiczny, prosty punk, inspirowany z jednej strony polskim folklorem, a z drugiej dokonaniami współczesnymi. Są laureatem nagrody im. Czesława Niemena 17. Festiwalu Folkowego Nowa Tradycja za szczególną ekspresję i odwagę sceniczną. Hańba wydała dotychczas trzy płyty krótko grające, najnowsza nosi tytuł „Prosto w serce”.
Kapela Maliszów
Rodzinna kapela założona i prowadzona przez multiinstrumentalistę Jana Malisza. Inspiruje się tradycyjną muzyką ludów zamieszkujących Karpaty , a w szczególności tradycyjnymi tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie z pewną dozą wolności, radości i improwizacji.
Kapela jest laureatem m.in. II miejsca na Festiwalu Nowa Tradycja oraz Złotych Gęśli dla Kacpra Malisza w 2014 r., I miejsca oraz nagrody publiczności – Stara Tradycja przy Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, I miejsca na Festiwalu Śpiewaków i Kapel w Kazimierzu w 2013 r. Ich debiutancki album „Lot nad Karpatami“ to mieszanka zapomnianych dźwięków i improwizowanych melodii.
Mosaik
Zespół gra muzykę świata na instrumentach historycznych i etnicznych. Łączą polską muzykę dawną i tradycyjną z orientem. Ma już na koncie trzy krążki. Pod koniec roku 2013 ukazał się najnowszy album „Całe szczęście”. Utwory Mosaik znalazły się też na kompilacjach brytyjskiej wytwórni World Music Network, prezentującej najciekawsze zjawiska i odkrycia muzyki świata, oraz na albumach promujących najlepszych polskich muzyków folkowych na międzynarodowych targach muzycznych WOMEX. To laureaci konkursów, takich jak Festiwal Folkowy Polskiego Radia Nowa Tradycja i Mikołajki Folkowe.
Studium Instrumentów Etnicznych
Grupa, której cechą jest, jak sami mówią, nad–kreatywność, niczym nieskrępowana potrzeba tworzenia. „Tu nie ma miejsca na strach” – ich pierwsza płyta, ma przewrotny tytuł. Artyści otaczają się bowiem aurą tajemnicy, a ich koncerty to szamańskie misteria, które zasiewają w publiczności niepokój. Jak podkreśla lider zespołu, trans wpisany jest w tradycje ludowe Gór Świętokrzyskich i to właśnie na nim skoncentrowana jest twórczość Studium Instrumentów Etnicznych. Zespół jest zwycięzcą Skoda Auto Muzyka. Jury w składzie: Fisz, Mela Koteluk, Piotr Metz, Katarzyna Nosowska, Andrzej Smolik i Wojciech Waglewski, zdecydowało się przyznać im nagrodę główną w postaci nagrania wspólnej płyty oraz udziału w koncercie w Studiu Agnieszki Osieckiej w Programie 3 Polskiego Radia.
Sutari
Mówią o sobie awangarda kuchenna na trzy kobiece głosy i instrumenty codzienne. Korzystają nie tylko z tradycyjnych instrumentów, ale także z przedmiotów codziennego użytku, jak np. tarka kuchenna, mikser czy klucze. O swojej twórczości mówią: Muzyka, którą gramy, powstaje w oparciu o ludowe pieśni polskie, litewskie, a także własne kompozycje. Zainspirowało nas brzmienie i charakter litewskich pieśni „Sutartines” – śpiewanych tylko przez kobiety w idealnym współbrzmieniu, bo sutari oznacza właśnie współbrzmieć. Zdobywczynie II nagrody i nagrody publiczności – Burzy Braw na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja w 2012. Zostały uznane przez polskich dziennikarzy specjalizujących się w muzyce świata i folk za Najciekawszy Nowy Zespół Roku 2012 podczas plebiscytu portalu etno.serpent.pl. Zwyciężczynie 10. edycji Battle Of The Bands organizowanej przez World Music Network. We wrześniu 2014 ukaże się ich debiutancki album.
SOUNDS LIKE POLAND – GOŚCIE ZAGRANICZNI
Hilde Bjørkum (Norwegia) – współtwórca i menedżer artystyczny jednego z największych festiwali muzyki tradycyjnej w Skandynawii – Førde Traditional and World Music Festival. Przez lata pracowała dla wielu instytucji kultury w tym dla norweskiego Ministerstwa Kultury. Zasiada w zarządzie norweskiej Akademii Muzycznej i organizacji Norway Festivals.
Petr Doruzka (Czechy) – dziennikarz muzyczny współpracujący z Czeskim Radiem, profesor katedry World Music Cultures, na uniwersytecie Karola w Pradze, założyciel czeskiej wytwórni Bonton, autor wielu publikacji muzycznych i członek jury prestiżowych festiwali muzyki świata.
Malcolm Haynes (Wielka Brytania) – twórca i organizator Wioski Tanecznej Dance Village (od tego roku Silver Hayes) na festiwalu Glastonbury, z którym związany jest od 1990 roku. Prócz tego, DJ, menedżer i promotor muzyczny.
Peter Hvalkof (Dania) – członek rady programowej i wieloletni współpracownik festiwalu Roskilde, a także dyrektor artystyczny Global CPH, kopenhaskiej instytucji zajmującej się muzyką świata;
zaangażowany w wiele projektów muzycznych między innymi w czasie duńskiej rezydencji WOMEX
w latach 2009-11.
Lopa Kothari (Wielka Brytania) – dziennikarka radiowa BBC 3, prowadząca program World on 3, cotygodniowej audycji poświęconej muzyce świata; regularnie prowadzi scenę Radio3stage na Festiwalu Womad w Charlton, a także zdaje relacje radiowe i telewizyjne z Glastonbury i Darbar Festival; autorka Beginners Guide to Nascente dla magazynu Songlines.
András Lelkes (Węgry) – producent muzyczny i prezenter radiowy; współtwórca Hangvető jednego z największych dystrybutorów muzyki etno, folk jazz i muzyki świata na Węgrzech, organizator pierwszego wschodnioeuropejskiego spotkania WOMEX 15 w Budapeszcie, a także muzyk folkowy, nagrodzony wraz ze swoim zespołem Turkos w konkursie Nowa Tradycja, Polskiego Radia.
Benjamin MiNiMuM (Francja) – redaktor naczelny francuskiego magazynu Mondomix, poświęconego muzyce i kulturom świata; kompozytor muzyki elektronicznej, wieloletni organizator koncertów i dziennikarz radiowy.
Christian Mousset (Francja) – od 1976 r. twórca i dyrektor jednego z pierwszych europejskich festiwali poświęconych muzyce świata – Festival Musiques Métisses d’Angoulême; współtwórca Europejskiego Forum Festiwali Muzyki Świata (EFWMF) i menedżer programowy Targów Afrykańskich Sztuk Wizualnych MASA; producent muzyczny bardzo wielu afrykańskich artystów i założyciel wytwórni fonograficznej Marabi.
Bryn Ormrod (Wielka Brytania) – producent artystyczny Barbican Centre w Londynie, organizacji zajmującej się mecenatem projektów z pogranicza różnych dziedzin sztuki; producent wielu międzynarodowych festiwali, aktualnie zasiada w radzie programowej największego holenderskiego festiwalu Holland Festival; swoją karierę muzyczną zaczynał w organizacji Mean Fiddler, zajmującej się tworzeniem programów dla festiwali takich jak Glastonbury, Reading, Phoenix and Fleadh.
Natasha Padabed (Rosja/Holandia) – założycielka agencji muzycznej More Zvukov Agency w Holandii; zaangażowana w projekty współpracy artystycznej pomiędzy Rosją i Holandią i odpowiedzialna za program artystyczny festiwali organizowanych przez Kuryokhin Center w Sankt Petersburgu. W tym roku zasiądzie w jury WOMEX, jako jeden z siedmiu Samurajów.
Peter van Rompaey (Belgia) – Twórca, koordynator i członek rady programowej Muziekpublique, renomowanego centrum world music w Brukseli. Współpracuje z kilkoma festiwalami w Belgii, jak również z salami koncertowymi w Niemczech i Holandii.
Christine Semba (Niemcy) – konsultant do spraw wymian międzynarodowych i zarządzania kulturą, kurator muzyczny, ekspert European Culture Programme i UNESCO Creative Cities; związana z
WOMEX od 2000r., aktualnie dyrektor działu Konsultacji i Projektów Specjalnych ma pod swoją opieką projekty artystyczne na całym świecie.
Fruzsina Szép (Węgry) – dyrektor programowa i artystyczna Sziget Festival w Budapeszcie. Ma 15-letnie doświadczenie jako menedżer kultury. Pracowała przy wielu międzynarodowych projektach, była dyrektorem Węgierskiego Instytutu Kulturalnego w Brukseli.
Gerald Seligman (USA) – Dyrektor programu National Recording Preservation Foundation Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych. Jest również prezydentem Caravan Arts Consultancy, jego własnej firmy, której działalność opiera się na prowadzeniu konsultacji i współpracy z wydarzeniami muzycznymi, firmami prywatnymi, organizacjami rządowymi i pozarządowymi na całym świecie. Do Listopada 2009, Gerald był głównym dyrektorem WOMEX, Targów Expo Muzyki Świata, w Berlinie.
Benoit Thiebergien (Francja) – muzyk i kompozytor, założyciel i dyrektor programowy wielu francuskich festiwali i centrów kultury. Aktualnie szefuje Grenoble International Nomadic Music Center oraz festiwalowi Detours of Babel, dedykowanemu muzyce współczesnej, jazzowi i world music; zaangażowany w tworzenie projektów muzycznych i festiwalowych na całym świecie.
Balázs Weyer (Węgry) – etno-muzykolog, prezenter radiowy Węgierskiego Radia, jeden z szefów komitetu organizacyjnego WOMEX 2015 i jeden z siedmiu Samurajów tegorocznych targów WOMEX. Członek jury World Music Charts Europe (Europejskiej Listy Przebojów World Music).
Jun-Lin Yeoh (Malezja) – pianistka, performerka i akademicki wykładowca; od 2001 roku szefowała wielu festiwalom jazzowym a także Rainforest World Music Festival.
***
Festiwal Skrzyżowanie Kultur 24-28 września 2014 r.
Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się od 2005 r. Łącznie wystąpiło na nim 177 artystów z 60 krajów i 6 kontynentów. Jest największą w Polsce prezentacją muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz. Organizatorem festiwalu jest Stołeczna Estrada.
Tekst: Organizator